La Timidesa es defineix com una reacció de desconfort, incomoditat, tensió i auto-observació d'un mateix davant situacions socials, amb tendència a la inhibició o evitació de les mateixes.
Existeixen tipus o graus de timidesa?
Algunes classificacions de la Timidesa la divideixen en tres grups:
1. Aquells individus que no temen la interacció social, simplement prefereixen estar sols, sentint-se més còmodes amb les seves idees i els seus objectes inanimats que amb la gent.
2. Aquells subjectes amb baixa confiança en si mateixos, pobres en habilitats socials i amb sentiments de vergonya, que els condueix a evitar el contacte.
3. Aquells que se senten aterrits davant la no consecució dels seus objectius socials.
Hi ha relació entre timidesa i introversió?
La Introversió és una característica de la personalitat que definiria a la persona com a tranquil·la, reservada, introspectiva, retreta i distant amb les altres persones (a excepció d'amics íntims).
La persona introvertida comparteix característiques amb el tímid, com la relació amb un tipus de resposta (d'inhibició o precaució) davant el desconegut. De tal manera, alts nivells d'introversió s'associen amb la timidesa, així com amb el desenvolupament de certs trastorns d'ansietat. També hi ha diferències: el tímid mostra aquestes respostes circumstancialment, mentre que en l'introvertit apareixen de forma generalitzada i estable.
La timidesa, s'hereta o s'adquireix?
Com en qualsevol estil de resposta amb el mitjà, es comparteixen els aspectes heretats i apresos. Existeixen estudis que demostren una transmissió genètica de la timidesa. No obstant això, hi ha autors que demostren que els models dels pares constitueixen un poderós factor per a l'adquisició de repertoris de conducta que esmorteeixin la timidesa. També els aspectes relacionals amb els companys o la quantitat de vivències socials poden suposar un impuls per la exacerbació o no dels trets de la timidesa.
Hi ha relació entre la timidesa i la Fòbia Social?
Existeixen diferències importants entre ambdues. Aquestes són algunes:
- Hi ha major població tímida que amb Ansietat Social.
- L'inici de la Fòbia Social sol donar-se en l'adolescència. La timidesa s'observa a partir del primer o segon any de vida.
- La interferència de la Fòbia Social és molt alta. La de la timidesa és baixa.
- En la Fòbia Social existeix un alt grau d'evitació davant situacions temudes. En la timidesa és baix.
També existeixen semblances:
- La qualitat de vida és considerada baixa.
- Existeixen respostes somàtiques semblants: rubor, taquicàrdies, sudoració…
- Temor a l'avaluació negativa.
Així ho va explicar en els mitjans el psicòleg Borja Farré Sender, coordinador de la Unitat d'Ansietat i Estrès, IU Dexeus: