El fet que en molts països s'ha legalitzat o despenalitzat el seu ús, dispara el debat públic i científic sobre els seus possibles riscos i beneficis. En els últims anys, el contingut de THC (responsable dels efectes psicotròpics del cànnabis) s'ha incrementat substancialment, a causa de la utilització de millores genètiques en les llavors i a l'ús de tècniques de cultiu que busquen el desenvolupament de plantes amb major potència a nivell del Sistema Nerviós Central.
Un article recent publicat per la prestigiosa revista científica The Lancet Psychiatry, confirma l'evidència, que ja es tenia, sobre l'efecte nociu d'aquesta substància en la salut mental. Aquest estudi multicèntric, desenvolupat en 11 ciutats europees i el Brasil, ha trobat que les persones que consumien cànnabis diàriament tenien tres vegades més probabilitats de sofrir un trastorn psicòtic, en comparació amb aquelles que mai havien consumit aquesta droga, arribant a ser 5 vegades major per als usuaris de cànnabis d'alta potència (THC major al 10%). Això cobra especial rellevància en ciutats en les quals es fa ús recreacional d'aquesta mena de marihuana, com Londres o Amsterdam. Es planteja que, si el cànnabis d'alta potència no estigués disponible, la incidència de psicosi a Amsterdam baixaria de 38 a 19 casos per cada 100.000 habitants a l'any. En el cas de Londres, s'estima un descens de 46 a 32 casos per 100.000 habitants i any.
La novetat d'aquest estudi és la seva estructura multicèntrica i la disponibilitat de taxes d'incidència de trastorns psicòtics per a diverses ciutats. Això ha permès, per primera vegada, exposar com l'associació entre el consum de cànnabis i el risc de psicosi varia geogràficament depenent dels patrons d'ús prevalents en cada regió i com contribueix a la variació en les taxes d'incidència d'aquests trastorns.