Servei Psiquiatria i Psicologia
Hospital Universitari Dexeus
Dilluns a divendres de 10h a 20h

La bretxa de gènere en l'autisme es redueix: cada vegada més nenes i dones reben diagnòstic

Un estudi suec de més de 2,7 milions de persones nascudes entre 1985 i 2020 revela que, la tradicional diferència entre homes i dones en el diagnòstic de trastorn de l'espectre autista (TEA), està disminuint.

Els investigadors van trobar que, encara que històricament el TEA es diagnosticava fins a quatre vegades més en nens que en nenes, aquesta proporció s'ha anat reduint amb el temps i amb l'edat en rebre el diagnòstic. Actualment, a Suècia, la diferència entre sexes podria desaparèixer al voltant dels 20 anys d'edat, segons projeccions per a 2024. Això suggereix que el TEA podria afectar homes i dones en proporcions més similars del que es pensava.

L'estudi també va mostrar que l'edat mitjana de diagnòstic ha augmentat, amb un pic per als nens entre 10 i 14 anys i per a les nenes entre 15 i 19 anys. Això confirma que moltes nenes i dones reben el diagnòstic més tard que els homes, possiblement a causa de diferències en la forma en què es manifesten els símptomes, estratègies de camuflatge social o biaixos en l'avaluació clínica.

Els autors destaquen que aquestes tendències subratllen la necessitat de major atenció al diagnòstic en nenes i dones, així com la importància d'investigar com el TEA es manifesta de manera diferent segons el gènere. 

Si necessites confirmar o descartar el diagnòstic, així com orientacions per a comprendre millor el processament del TEA pots demanar cita i realitzar la teva consulta en la Unitat de TEA.

Enllaç a l'article complet: https://doi.org/10.1136/bmj-2025-084164


Autor

Cristina Sanz Pérez -

Cristina Sanz Pérez és psicòloga en Psicodex

PSICÒLEGS de Psicodex