Estrès postraumàtic després del part
Salut Mental Perinatal
El part pot ser un esdeveniment tan estresant com per desencadenar un trastorn d'estrès postraumàtic. Es produeix amb més freqüència en dones primípares, parts prematurs, amb alt intervencionisme obstétric (p.e. cesària), quan s'ha separat al bebè de la seva mare després del naixement i quan apareix la percepció que el tracte rebut no ha estat adequat o fins i tot hi ha hagut un maltractament.
La dona afectada experimenta records molt vius sobre el part, mitjançant flashbacks i malsons, se sent absent de la realitat i distanciada del seu bebè, li costa relacionar-se amb altres mares, es mostren enutjades amb els professionals i amb el seu entorn, presenten alteracions de l'ànim (depressió) i ansietat, i desenvolupen conductes d'evitació cap a l'exploració ginecològica, les relacions sexuals i tornar a ser mares.
Els símptomes aguts es manifesten durant setmanes o mesos, però sense el tractament adequat pot cronificar-se, provocant un enorme sofriment psíquic en la dona, extensible al bebè i tot el seu entorn, sent de vital importància tant la prevenció com el tractament